Co powinniśmy wiedzieć o rozmowach z konsultantami bankowymi?

Każdy kto posiada konto w banku przeprowadził kilka, a nawet kilkanaście rozmów z konsultantem banku. Dzwoniąc na infolinię zazwyczaj chcemy uzyskać informacje na temat posiadanych produktów bankowych, np. jak zgłoszenie zaginięcia karty bankomatowej lub zwiększenie limitu gotówkowego. Natomiast konsultant bankowy kontaktuje się z nami zazwyczaj w związku z konkretną propozycją. Warto wysłuchać tego co ma nam do zaproponowania, ponieważ może się okazać, że jego propozycje są dla nas bardziej korzystne niż obecnie posiadane produkty bankowe.

 

Nie taki konsultant straszny jak go malują.

 

Na początku rozmowy konsultant powinien poinformować nas o:

  • swoim imieniu i nazwisku;
  • że rozmowa jest nagrywana;
  • że przysługuje nam możliwość potwierdzenia tożsamości konsultanta.

W przypadku gdy zdecydujemy się na potwierdzenie tożsamości powinniśmy zadzwonić na infolinię banku, a nie na numer wskazany przez osobę po drugiej stronie połączenia. Dobrze jest wysłuchać propozycji jaką ma nam do zaoferowania konsultant, a następnie sprawdzić ją u źródła.

 

Konsultant najczęściej proponuje klientowi swojego banku nowe wersje posiadanych produktów. Jeśli odbierzemy połączenie konsultanta z innego banku może nam on zaproponować atrakcyjniejszą ofertę niż ta posiadana. Zazwyczaj nie śledzimy na bieżąco bankowych ofert i korzystamy z tego, co zaproponowano nam jakiś czas temu. Tymczasem konsultant może nam zaproponować założenie darmowego konta lub wyższe oprocentowanie lokaty bankowej. Kolejną propozycją może być przeniesienie kredytu zaciągniętego w innym banku do banku, w którym posiadamy konto osobiste. Najczęściej są to korzystne dla klienta propozycje, ponieważ może zebrać swoje  kredyty w jeden ze zmniejszoną ratą oraz skorzystać na niższym oprocentowaniu.

 

Zachowaj czujność.

 

Konsultant to pracownik banku i ma on do wypracowania plan sprzedaży, dlatego też dzwoni do nas zazwyczaj z propozycją nowych produktów bankowych, takich jak np. konto osobiste, konto debetowe, karta kredytowa, kredyt konsumpcyjny, lokaty. Proponując nam jeden produkt może dołączyć do oferty kolejny, który może być mniej korzystny niż poprzedni. Po czasie może się okazać, że dodatkowe produkty są znacznie droższe niż nam się pierwotnie wydawało.

 

W czasie rozmowy należy zapytać o wszystkie opcje jakie oferuje nam konsultant. Powinniśmy się zainteresować wszystkimi warunkami umowy oraz opcjami rozwiązania umowy, a także kosztami jakie się z tym wiążą. Należy przede wszystkim upewnić się czy proponowany przez konsultanta produkt jest na pewno darmowy, upewnić się od czego uzależniony jest brak opłat w ofercie oraz czy propozycja posiada ograniczenia czasowe.

 

Konsultant nie ma prawa żądać od nas haseł dostępu czy kodów jednorazowych do wykonania transakcji i zasada ta odnosi się zarówno do kontaktów telefonicznych jak i do poczty elektronicznej. Jeśli konsultant poprosi nas o szczegółowe dane konta powinno zapalić nam się czerwone światełko czy oby osoba, z którą rozmawiamy jest na pewno uczciwa i dzwoni z banku.

 

Daj sobie czas do namysłu.

 

Za nim podpiszemy jakąkolwiek umowę z bankiem powinniśmy sobie dać czas do namysłu. Rozmowa telefoniczna i wyrażenie zgody na przyjęcie oferty nie jest jeszcze podpisaniem umowy. Zawsze możemy daną propozycje przemyśleć i przekalkulować oraz sprawdzić w serwisie internetowym czy oby na pewno jest prawdziwa i bank posiada ją w swojej ofercie dla klientów. Każda oferta konsultanta bankowego powinna być dostępna na stronie internetowej lub w serwisie transakcyjnym banku.

 

Nawet po słownej zgodzie mamy prawo odstąpić od umowy. Możemy wycofać wniosek lub po prostu nie podpisać umowy na dany produkt bankowy. Gdybyśmy podpisali umowę to każdy klient banku ma 14 dni na odstąpienie od umowy bankowej i dotyczy to również kredytów. Klient musi się jednak liczyć z pewnymi kosztami dodatkowymi, mianowicie jeśli zdecydujemy się na zerwanie umowy po wypłaceniu pieniędzy zobowiązani jesteśmy do zwrotu przyznanej sumy powiększonej o  naliczone odsetki. Natomiast bank zobowiązany jest oddać klientowi pobraną prowizję. Aby uniknąć wszelkich zawirowań związanych z wypowiedzeniem umowy warto ją dwa razy przemyśleć przed złożeniem podpisu na umowie z bankiem.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *